Vær og klær

Vi ønsker så klart at ungene skal holde seg varme og tørre i barnehagen. Om sommeren er dette lett, da kler man seg etter temperatur og passer på å smøre godt med solkrem på områder med bar hud. Da er solbriller eller hatt/lue med solskjerm også godt å ha.

Når det gjelder høst, vinter og tidlig vår, er det andre "regler" som gjelder. Ungene bør alltid ha et ekstra skift i kurven sin, både av typiske inne-klær men også med fleece- eller ull-klær. Dette fordi vi gjerne er ute flere enn en gang pr dag på stor avdeling og fordi de minste trenger tørre klær når de skal sove i vogna, og det hender at klærne er våte etter første tur ut på dagen.

Når det gjelder de minste barna som sover ute, er det lurt med en egen "sove-lue", gjerne en tynnere hjelm-lue. Vi bruker ull utenpå body og strømpebukse, og tar av andre klær som gensere, bukser og sokker (sokker med anti-skli leder kulde, så vi foretrekker ullsokker eller ull-lester). Dette gjøres også i utetida. Dette fordi ulla varmer bedre på den måten, og det blir ikke så trangt inne i dressene og skoene, og det igjen gir barna bedre bevegelighet. Det finnes også gode og tynne ull-klær for det innerste laget, men noen opplever at det kan klø litt.

Til regnfulle dager er det viktig med gode regnklær, om du kan- unngå å kjøpe de stive. Det finnes også kjempefine og praktiske barnevadere. Pass også på at støvler og annet skotøy ikke er for store eller for små, da store støvler gjør det vanskeligere å gå, og for små gjør at det fort blir kaldt hvis det er for trangt.

Når barna er på tur, kan det være lurt å ha et ekstra skift i sekken, i alle fall lester, votter og lue. Et tips er å legge hansker i sekken som barnet kan ta på når de skal spise ute. Det er vanskelig å spise med polvotter på! :-)

Husk at barnet ditt går i barnehage, ta derfor ikke med nye klær du er redd skal bli ødelagt- vi maler, baker, leker med vann, spiser selv, klatrer i trær, aker ned bakker osv. Det viktigste er at klærne er praktiske, varme, ikke for stramme og at de gir god bevegelighet.